EMMA ELISABETH

Recension av uppföljaren av Huset Fullt
Jag var rädd för att kolla på uppföljaren av Huset Fullt för jag var rädd för att bli besviken och jag måste säga att jag är lite besviken.

Fördelarna: Jag börjar skriva om det först för jag vill inte låta som en hatar för det gör jag inte. Jag hatar inte uppföljaren. De har ju personerna ifrån min barndom i den och jag älskar dom så otroligt mycket, men jag bryr mig inte alls om de nya karaktärerna. Jag är bara besviken jämfört med originalserien. Jag säger bara att den är bättre, inte att jag hatar den här nya. Jag är inte mycket för nya tv serier och jag skulle hellre se den här än många andra nya. Varför? Jo, för de gamla karaktärerna. Det är därför jag såg på uppföljaren och jag kommer att se de eventuellt kommande säsongerna också. Jag älskar att se kemin mellan tjejerna. Den har inte förändrats, bortsett från att Stephanie och Kimmy inte hatar varandra som förr. De är snarare som bästa vänner med D.J. Det måste jag säga att jag älskar med den nya!

Något jag älskar med den här nya är att de pratar om de gamla minnena från original serien och när de visar gamla scener. Första avsnittet när de visade en gammal scen från första avsnittet av Huset Fullt och sen gjorde en precis likadan i första avsnittet i den här nya uppföljaren med samma personer, samma plats, samma ord, så trodde jag att jag skulle dö av lycka. Det var en av de bästa två minuterna i mitt liv. Det var så nostagliskt och jag fick gåshud! Jag älskar också när Stephanie och D.J pratade om första avsnittet av originalserien när D.J la ett rep på golvet för att dela upp rummet och Stephanie fick klättra på gardinen för att försöka komma ut. När de pratade om det minnet så visade hon genom att tag i gardinen varpå den gick av och ramlade på D.J. Jag älskar också att de nämner Michelle även om hon inte är med. När Stephanie bytte blöja på D.Js son och hon säger "jag bytte så många av Michelles blöjor att jag ibland kände som att det fanns två av henne". Det fick mig verkligen i skratt eftersom det var två barn som spelade Michelle, haha.

Jag älskar också att de gamla catch phrasen kom tillbaka "how rude", "oh my lanta" och "you got it dude".

Nya themelåten älskar jag och att det är samma text, men skönare melodi.

Det nya introt älskar jag när de visar bilder när Stephanie, D.J och Kimmy var barn (samma de visade från originalserien) och sen visade nya bilder hur de ser ut som vuxna.

Jag älskar syskonrelationen mellan Stephanie och D.J. Den är så vacker och de älskar varandra lika mycket nu som förr!

Jag älskar att andra gamla karaktärer visades. Som t.ex Stephanies kompis Harry och D.Js expojkvän Steve.

Nackdelarna: Alla originala karaktärer är inte en familj tillsammans under samma tak längre. Det är sorgligt. Man får mest se D.J, Stephanie och Kimmy. Jag hade velat se alla tillsammans som en familj som förr med samma kemi. Men samtidigt så förstår jag att det hade inte gått. Det hade varit konstigt om Dannys döttrar hade bott hemma fortfarande efter 20 år och att Jesse och Becky fortfarande bor uppe på vinden med sina vuxna söner. Jag förstår att det liksom inte går, för barn växer upp och har eget boende. Jag saknar bara att de inte är en familj på samma sätt längre. De är ju en familj, men inte på samma sätt. Och jag saknar att man inte fick se alla karaktärer i alla avsnitt. Originalserien handlade om en familj tillsammans, den här nya så känns det som att det handlar om Stephanie, D.J och Kimmy. En familjekemi saknas. Det handlar inte om familjeliv som originalserien gjorde, utan det handlar om att D.J har kul.

Den här nya familjen Stephanie, D.J och Kimmy med de nya barnen har inte alls samma kemi som den gamla familjen och det saknar jag i den här uppföljaren. Jag saknar slutet av de gamla avsnitten när personer satt tillsammans och pratade och var kärleksfulla mot varandra för att lösa ett problem. Det tror jag bara uppstod i ett avsnitt i den här uppföljaren.

Jag saknar de söta stunderna/relationerna mellan barn och vuxna.

Jag saknar Michelle. Hon var alltid min största favorit och när jag kollar på den här uppföljaren så saknas det något. Man letar efter henne automatiskt med ögonen. Förhoppningsvis finns hon med i nästa säsong om det blir en till säsong!

Komedin är väldigt svag i den här serien och karaktärernas agerande är inte lika kraftfulla och energiska som i originalserien, men samtidigt förstår jag att det inte kan vara lätt att återskapa en karaktär man inte spelat på 20 år. Det måste vara riktigt svårt. Jämfört med originalserien var komedin som att man har slarvat med serien bara för att få den gjord. Det var inte många roliga repliker. Kolla på originalserien och jämför så förstår ni vad jag menar. Titta på barnen Michelle, Stephanie, D.J och Kimmy i originalserien och jämför med de nya barnen i uppföljaren. Michelle, Stephanie, D.J och Stephanie var genier på sitt agerande när de var barn! Bättre än många vuxna skådespelare. Titta bara på när Michelle var bebis och den nya bebisen i uppföljaren. Även fast Michelle var liten så agerade hon på sitt "bebissätt", medans den här bebisen inte gör det.

Jag känner också att den här uppföljaren går emot de värderingar som finns i originalserien. Jag förstår att människor blir äldre, tiderna ändras osv, men jag gillar inte att sånt som är bra ska ändras. Det är därför jag har svårt för nya tv serier i överlag, för hur samhället är idag är tragiskt och det känns som att tv serier har blivit sämre. Jag är 90-talist, saknar den generationen och är en äkta nostalgisk. Med värderingar de hade i originalserien så menar jag att i den här uppföljaren var det väldigt mycket alkohol, i nästan varje avsnitt. Det var grovhångel, sexreferenser som "ta mig inte på rumpan", "inte konstigt att din rumpa var så fast", "tuttar" och "sexig". Det går så emot originalserien som det bara går!

Som sagt, jag vet att det är modernare tider nu och en annan generation, människor och tider ändras, men det ändrar inte det faktum och anledningarna jag älskar originalserien och jämfört med den nya så är det väldigt olikt! Huset Fullt ÄR ju kemin mellan varje familjemedlem och alla tillsammans som familj, vilket jag saknar i uppföljaren. Det är DÄRFÖR folk älskar den gamla serien och det kommer inte ändras även fast det är ny generation med tanke på att Huset Fullt har fungerat i flera generationer och serien sändes 1987 och än idag kollar människor på den. Den fungerar fortfarande! Man kanske inte ska jämföra originalserien med den nya, men det blir så instinktmässigt. Man älskar ju Huset Fullt av en anledning och saknas det i den nya, så ja, då förstår ni ju att man kan bli lite besviken.

Veronica Wallgren

Jag började kika på den serien igår :) man saknar ju Michelle :)

Svar: Vad kul :) Ja, visst gör man :/
Emma

Sanna

Nu har jag tittat klart alla avsnitt, och jag saknar också Michelle, och tycker precis som du att det känns bra att hon nämns i serien även fast hon inte där.

I övrigt tycker jag om serien riktigt mycket. och tror den kommer bli en riktig succé. Det är lite annorlunda emot den första serien, men åt andra sidan har mycket hänt under alla år som har gått, och jag tror det är det som gör att det blir lite svårt att föreställa sig de alla som vuxna nu. Så småningom kommer man komma in i serien mer och mer och se att det fina finns kvar där under ytan.

Kram Sanna